Galleri Gofs

Kunstnerne hos Galleri Gofs...

Galleri Gofs vil vise dansk og international samtidskunst - i en kvalitet vi kan stå inde for. Vores valg af kunstnere afspejler dette.

Hos Galleri Gofs har vi ingen krav om at kunstnerne skal være uddannede det ene eller det andet sted - eller uddannede overhovedet. Det væsentligste for os er resultatet: hvordan oplever vi værket? Derfor vil du hos os finde både autodidakte kunstnere og kunstnere med en formel uddannelse.

Vi vil løbende udbygge vores netværk af spændende kunstnere, så tjek jævnligt vores hjemmeside eller - endnu nemmere - tilmeld dig vores nyhedsbrev, så informerer vi dig når der er noget nyt på denne front.



kgl hane

Udsnit af Kgl. Hane
Status Kontakt Doron Silberberg

 

Læs mere…
 
<< Første < Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste > Sidste >>

Side 3 ud af 20

Larry Otoo

En kolorist med indlevelse

LARRY OTOO [Ghana]

Med fuld knald på paletten skildres situationer fra nutidens afrika  

 

  

Forfædrenes ånder, dagligdagens Afrika eller universal abstrakt kunst - du kan finde det hele i Larry Otoo’s malerier.

Larry Otoo er født i Ghana i 1958. Karrieren startede i fødehjemmet, hvor han som barn udførte tegninger med trækul på mure og vægge, hvilket han blev behørigt straffet for af sin bedstefar. Siden er det uomtvistelige talent heldigvis blevet anderledes anerkendt, også internationalt.

Tag på opdagelse i Larry Otoos fascinerende univers med udgangspunkt i Ghanas dagligdag og traditioner. Et univers han gengiver med en ekstraordinær indlevelse og farvesans - eller som han selv udtrykker det: “I see the extraordinary in the ordinary”.

Larry Otoo dimitterede fra “The College of Art, Kwame Nkrumah University of Science and Technology”, Kumasi, Ghana i 1981 med en B.A (Hons.) ART. Han  har desuden en master grad i afrikansk kunst og sammenlignende litteratur fra samme universitet.

Larry Otoo har foruden i Afrika udstillet i både USA og Europa, herunder Danmark, Holland, Tyskland, Spanien og England.

Portrait II

Nyornuwofia Agorsor

Afrikas bud på en moderne superwoman!

NYORNUWOFIA AGORSOR [Ghana]

Afrikas bud på en moderne superwoman!

 

Nyornuwofia Agorsors lærreder er kendetegnet ved en umiddelbart barnlig uskyld, der gør at de appellerer til os alle. De glade og stærke farver og kompositioner bringer os så tæt på afrikanerne og deres smittende livsglæde som vi kan komme uden at være der.

Men bag umiddelbarheden, får Nyornuwofia samtidig afleveret sit budskab til os og de opvoksende generationer. Et budskab hun også bringer videre til sine egne børn, med hvem hun deler både sin kunstneriske og sin faglige viden - "to keep them on track" som hun siger ;0)

Nyornuwofia repræsenterer den nye afrikanske "super woman": foruden at tage sig af hus, hjem og børn er hun en dygtig fotograf, har sammen med sin mand dannet et traditionelt ghanesisk band, hvor hun skriver musik, spiller fløjte og danser - og så maler hun altså også! Nyornuwofia udstiller flere steder i Vestafrika, er for nylig blevet fast tilknyttet Galleri Benedict i Wien - og kan nu for første gang opleves i Danmark.

 

 

Carmen-Erazo-portrait

Carmen Erazo

Afrikanske gudinder

CARMEN ERAZO [Chile]

Afrikanske gudinder

Chilean painter Carmen Erazo’s acrylic compositions always begin with a figure representing the African woman, who unites the traits of Earth mother and goddess. Accordingly, many of her elongated forms depict women wrapped in patterned and brightly colored dresses against virtually abstract backdrops of cool blues and stylized landscapes. Elsewhere, figuration dissolves into quasi-pointillist arrangements of large circles, ovals and other shapes, which might coalesce briefly for the viewer into recognizable silhouettes before flickering away again into abstraction.

Throughout her excursions into the possibilities of figuration and abstract expressionism, the Santiago-based painter varies her palette and style of brushwork dramatically, developing an unmistakable aesthetic. In certain compositions Erazo applies paint liberally, with broad, rough brushstrokes, while elsewhere the application is extremely careful, the textures more smooth. Each piece has a distinct rhythm and temperature, the result of gentle turquoises playing against searing burgundy, and bright oranges against hazy white. Viewers are transported into this playful, elemental landscape that is at once new and ancient.

 

Artist Statement

Two main themes are interwoven in the subjects of my paintings: Africa, the place where the evolution of man took place, and woman, who is the origin of the development of humanity. Africa offers colors and textures, huge open spaces, movements, migrations, contrasts. Africa has created long-boned, stylized, agile people, dancers, nomads. Africa is a feast of color. The woman of ancient times becomes a Goddess, when she can create what doesn’t exist. To be a goddess is a self-proclaimed but deserved position. She invents everything, improvising and persisting in that which gives results.How to protect, how to perpetuate, how to be capable of foreseeing the needs to respond on time. This ability of foreseeing has intuition as its daughter. Goddesses, feast of love


Kofi Agorsor

En kunstner i forandring

KOFI AGORSOR [Ghana]

En kunstner i forandring

Kofi Agorsor's talent er energisk og originalt. Han udforsker traditionelle temaer i et vanskeligt farverigt sprog, som grænser lige fra det abstrakte og lyriske til det ironiske.

Agorsors sprog er lige så opfindsomt som det er sikkert. Hvor mange afrikanske malere forbliver uforanderligt præget af kontinentets enorme kulturelle bagage, er Agorsor ikke tynget af det. I stedet forsøger han at udfordre den kunstneriske arv.

Agorsor elsker også at udfordre sig selv og sin stil. Hvor hans tidligere værker på sin egen energiske måde afbillede traditionelle samfundsmæssige funktioner som fiskeri eller dans, fortsætter Kofi Agorsor med eksplosivt at ændre sin billedverden i forhold til sin egen kontekst.

Kofi Agorsor er uddannet på Ankel College of Art i Accra, Ghana, hvor han opnåede en HD i Art i 1993.

Kofi Agorsor har udstillet i en række afrikanske lande samt i Italien, Los Angeles og New York.
Andre-Netto portraitphoto

Andre Netto

Eventyrlig realisme

ANDRE NETTO [Brasilien]

Eventyrlig realisme

Fantasy and whimsy collide with skillful, exacting artistic technique in Brazilian painter Andre Netto's works. Bold, expressive color is applied through smooth, precise brushstrokes, formulating exotic, abstract compositions. Netto's use of fluidity and movement is exceptional, as forms and lines glide through two-dimensional surfaces with an unmistakable poeticism of action. While Netto is practiced in Renaissance painting methods, he expounds and develops these aesthetic approaches through his imaginative eye for the extraordinary. Grounding his thematic and artistic character in Fantastic Realism, the artist reworks the human figure and its environs in these illuminating, alluring paintings. "In my work one can find the content of magic and fantastic elements noticed as part of "normality" by the character, magical elements sometimes perceived but never explained," he says. Through this mysterious blend of the natural and the unreal, he inspires the viewer to look beyond the expected or the mundane in contemporary life.

Engaged in sculpting and drawing as well as painting, Andre Netto lives and works in São Paulo, Brazil.

Artists Statement

Originally, I specialized in the painting techniques of the Renaissance and the creation of canvas and used pigments. Influenced by Dutch and German artists (Centuries XV and XVI), I learned to integrate their meticulous naturalism, details and vibrant colors, which go beyond the precision of the textures and new perspectives. I use the distorted perspective as a dramatic action resource, allowing me to create situations in suspended time. Strange characters, through their movement, disclose depths and expressions in their eyes and gestures. Magical and fantastic elements are present, including distorted time which helps to create a new and powerful perspective.

 

Frank Asomani

Kunstnerisk urkraft

FRANK ASOMANI [Ghana]

Kunstnerisk urkraft

Frank Asomani har skabt sin egen åndelige verden, hvor alle er i skærsilden. Her drypper strøgene af maling langsomt, opsluger personerne og skaber en gennemblødende effekt af tilfældige design. Til sammen skaber effekten den mystiske og uhyggelige atmosfære, som omgiver den åndelige verden, Asomani har skabt. Den karakteristiske dryp-effekt af maling, der spildes på lærredets overflade, forstærker indtrykket af, at det er en åndelig dom, som afgives over hans figurer.

Frank Asomani er uddannet på Ankle College of Art i Accra, Ghana, 1992 og har udstillet i bl.a. Holland og USA.

Larry Otoo

Søren Parmo

Figurernes og farvernes ven

SØREN PARMO

Figurernes og farvernes ven

Billedkunstner Søren Parmo er født 1966 i Danmarks ældste by - Ribe. Søren Parmo er inspireret af COBRA-bevægelsens ideer og udtryk. Inspirationen fornemmes bedst i bestræbelsen på at udtrykke det umiddelbare og impulsive. Søren Parmo arbejder bl.a. i spændingsfeltet mellem modsætningerne enkelhed og kaos - sjov og alvor. Det væsentligste kendetegn ved Søren Parmos værker er det legende og naive udtryk. Derudover er værkerne karakteriseret ved brug af stærke farver, finurlige figurer og kringlede titler. Søren Parmo udstiller på anerkendte gallerier i ind- og udland.

Klik ind på linkene nedenfor og se de to hyggelige indslag fra Go'morgen Danmark, hvor Søren Parmo i august 2011 udførte 8 kæmpemalerier sammen med 30 børn under titlen ’Ferieminder’. Hele seancen blev transmitteret af TV2 direkte fra Tivoli i Go'morgen Danmark. Hvert maleri måler 2,6 x 1,5 m og samlet danner alle otte malerier et enormt værk på over 31 m2. Malerierne blev bortauktioneret på Lauritz.com, hvor overskuddet ubeskåret gik til Dansk Folkehjælp. Værkerne skulle i hele september have været udstillet på Københavns Rådhus. Men pga ombygning af Rådhushallen, måtte udstillingen aflyses. I stedet har man nu chancen for at se tre af malerierne hos Galleri Gofs. 

Du kan læse om Dansk Folkehjælps omtale af begivenheden her:

http://www.folkehjaelp.dk/udsatte-boern-og-unge-maler-deres-ferieminder/

Også Vesterbro Bladet har fulgt begivenheden. Du kan læse artiklen her.

Efter galleriet lukkede fysisk, sælger vi kun de tre store Søren Parmo malerier "Ferieminder". Ønsker du at købe nogle af de andre af Søren Parmos flotte malerier, kan du i stedet kontakte ham via hans hjemmeside http://parmo.dk og høre om han stadig har dem til salg.


Peter Eichen_Portrait

Peter Eichen

Forfaldets skønhed

PETER EICHEN

Forfaldets skønhed

Det gennemgående tema i Peter Eichens malerier er fragmentariske bygningsdele og mennesketomme rum, det æstetiske forfald, lyset, det gådefulde. Det gør han på en særdeles overbevisende måde, hvad der kommer nogle overordentligt flotte og fascinerende malerier ud af.

Præsenteret af Tom Jørgensen, redaktør af Kunstavisen

Denne Peter Eichen er på mange måder en paradoksal kunstner. Hans malerier forbinder ting og fænomener, som ikke umiddelbart hører hjemme i samme sfære. Tag fx det gentagne motiv med den åbne dør, trappen, arkaden, stigen og vinduet. Alt sammen noget, der i kunsthistorien er blevet forbundet med det transcendentale, med overgangen fra tilværelsens fysiske dimension til den immaterielle og åndelige verden, vi i kristen sprogbrug kalder for paradis.

Svend Hammershøi, bror til den nok så berømte Wilhelm, har malet flere billeder fra den ældgamle Wells Katedral i Sydengland, hvor en trappe fører op til en dør med et mystisk skinnende lys. For Hammershøi, en ivrig logebroder og dyrker af den svenske mystiker Emanuel Swedenborg, er trappen tydeligvis ikke bare en trappe, men symbolske stadier på vej mod en stadig større erkendelse.

Peter Eichens fragmentariske bygningsdele og mennesketomme rum har de samme mystiske og immaterielle kvaliteter som Hammershøis billeder, men de er samtidigt umanerligt fysiske og sanselige. Dette er de takket være en teknik, hvor alskens forskellige materialer lige fra sand, cement, lim og papir til spray og pastelkridt blandes sammen til en nærmest reliefagtig masse af stor fysisk pågåenhed. Motivernes gådefulde og melankolske skær får derved et stofligt og særdeles nærværende modspil. Et modspil, der ikke består i at skildre den ydre lighed med naturen, men er et forsøg på i det enkelte billede at fange naturprocesserne selv, fange nedbrydelsen af stoffet, gengive forfaldet, sprækkerne og rusten, som får selv det stolteste bygningsværk til med tiden at opløses og blive til natur igen.

Denne dobbelthed finder man også i Eichens måde at bygge et billede op på. Formelt set er han en figurativt arbejdende kunstner med et sikkert blik for bygningers skarpt afgrænsede flader og geometriske planer, men denne rationelle billedopbygning mødes af en teknik, hvor man har indtryk af, at tilfældigheder spiller en mindst lige så stor rolle som de logiske og klassiske billedkvaliteter. Som om Eichen bevidst søger tvivlen, modstanden og udfordringerne i stedet for at stille sig tilfreds med at skabe smukke, dekorative malerier.

Det er præcis denne kamp med stoffet, denne lyst til at gøre billedet nærværende i stedet for bare at fabrikere endnu et sofastykke, som gør Peter Eichens malerier spændende og vedkommende. Man ægges af de gådefulde motiver med deres romantiske skær af forfald, man udfordres af muligheden for indblik i andre dimensioner og man pirres af billedernes ekstremt fysiske nærvær. Et møde med Peter Eichens billeder er en totaloplevelse med lige dele sansestimulation og mulighed for mental videreforarbejdning De taler til os, fordi vi i dem kan genkende sider og minder i os selv og fordi de, sårbare, stærke, smukke, kaotiske og levende som de er, viser verden i dens brogede mangfoldighed.

Efter galleriet lukkede fysisk, sælger vi ikke længere Peter Eichens spændende malerier. Ønsker du at købe nogle af de viste, kan du i stedet kontakte ham via hans hjemmeside http://www.petereichen.dk og høre om han fortsat har dem til salg.

 

Portrait

Henning Severin Pedersen

Med gashåndtaget i bund

HENNING SEVERIN PEDERSEN

Med gashåndtaget i bund

Mens Asger Jorn tilbage i 1936 drejede gashåndtaget i bund på sin BSA og satte kurs mod Paris, sætter Henning Severin Pedersen her i 2012 kurs ind i sit eget kunstneriske univers, hvorfra han med gashåndtaget vredet i bund frembringer malerier med elementer af Cobra, Streetart, ekspressionisme, fragmenter af mennesker og dyr, humor, sarkasme og ironi.

Henning Severin Pedersens motiver afspejler en rastløs, fragmenteret og polariseret verden. Malerierne er svære at komme uden om, de er højspændte med en ekspressiv energi og en stærkt kommunikerende motivverden, der vil i dialog med beskueren.

36 års arbejde som fængselsbetjent i danske fængsler blandt mennesker der har tilværelsens skyggesider som et integreret eksistentielt livsvilkår, fornægter sig ikke i Henning Severin Pedersens værker. Motiverne afspejler oftest en rastløs, fragmenteret og polariseret verden. Malerierne er svære at komme uden om, de er højspændte med ekspressiv energi, motivverdenen er stærkt kommunikerende og de vil i dialog med beskueren.

Eller som han selv mere prosaisk udtrykker det: "Jeg arbejder under sloganet.: Hvis kærligheden er en illusion, så til helvede med virkeligheden!"

Præsenteret af Kunstanmelder Poul Carlslund, Fyns Stiftstidende

"Jeg var begejstret for hans umiddelbare, naive værker, som fik en til at tænke, at nok er John Lennon død -men det er kærligheden ikke. Det var et udtryk, der talte direkte til følelserne uden forblommede intellektuelle omveje. Et farvestrålende orgie strømmer en i møde, når man træder i lokalerne. Historierne vælter ud af billedrammerne, og kalder smilet frem gennem et overflødighedshorn af detaljer, som det er en fornøjelse at gå på opdagelse i. At det dog ikke er lalleglad naivisme får Henning Severin Pedersen frem på forunderlig diskret vis. Et billede som "Og så blev han stor" har en mærkelig farlighed, som dels kommer frem gennem mandens forvrængede, forpinte ansigt, dels gennem baggrunden, som er ornamenteret med en dualisme mellem hjerter og fluer. Her er mindelser til Picasso, Chagall, Hundertwasser, Miro og mange flere af de store koryfæer, men Henning Severin Pedersens inspiration er først og fremmest hans fortælleglæde og koloristiske begejstring, og det er en præstation at få så mange elementer til at fremstå som et helstøbt og personligt udtryk. Det er, for at sige det rent ud "skide godt gået".

Tilmeld dig Galleri Gofs nyhedsbrev...

...og modtag samtidig invitation til ferniseringer med vore spændende kunstnere - direkte i din indbakke: